PERSONLIGT; Skolios.

När jag va 14 så fick jag reda på att jag hade skolios, som innebär att ryggraden ite är rak som den ska utan sne. Typ "krökt i sidled, och roterad tredimensionellt" Haha. Egentligen är det ngt man upptäcker i kanske 10-12 års ålder men eftersom sjukan suger här i Norrtälje så what to do..^^
När man har det så finns det olika alternativ, dom två mest använda är väl korsett och operation. Men jag fick ite operera för att mina päron tror fortfarande att jag är 5 år och om ngt går fel så kan man ju dö.


Alla tar ju olika saker på olika sätt men jag blev ganska ledsen och tyckte mest det bara va skit jobbigt.
Jag fick ganska snabbt veta att jag skulle behöva ha korsett i två år. Ännu mera sadface, vem vill det i den åldern liksom?
Men jag va tvungen för att annars skulle jag bli sne xD
Först reaktionen när jag säger korsett är typ, "sån där korsett som håller in magen" Haaha.. Ja, men gjord av ett annat material. Det va meningen att jag skulle ha denna i två år, varje dag, dygnet runt.



Jag säger bara, tror ite någon som ite haft det kan ana hur jävla jobbigt det va. Den satt från under brösten till precis där benen börjar ungefär. Fett jobbigt att sitta ner , fett jobbigt att sova, och fett jobbig på sommaren när det blev skit varmt och jag fick massa sår. Den satt ju fett spänt för att hindra min ryggrad från att bli mer sne, åka mer åt sidan. Jobbigt att andas rätt, så jag tar bara korta andetag nu för att jag vant mig efter den ^^ Jag kunde ite heller ha de kläder jag ville för att man va tvungen att anpassa sig efter hur det satt och jag kom ite in i allt som förut..
Allt va så sjukt jobbigt under den här tiden. Jag kan ite ens räkna upp hur många gånger vi tjafsade för att jag ite ville ha den på mig. Hur många gånger jag va ledsen för att den va så jobbig att leva med och ingen fattade nåt.

Jag va ju tvungen att ha den i skolan med, men de i min klass som visste om det va ite jobbiga mot mig eller frågade massa töntiga frågor som om det va nåt från en annan planet, men jag kunde känna på gympan hur vissa kollade extra mycket. Jag va ju liksom den första i klassen som hade nåt sånt. Jag fick hela tiden gå på massa undersökningar på karolinska och hade bästa doktorn som gjorde den här korsetten. Han va alltid skiiiit sjysst och glad mot mig. Peppade mig till att fortsätta vara bra med korsetten och använda den så mycket det bara gick.

Tiden som jag hade skolios måste nog ha varit den jobbigaste tiden i mitt liv. Hela min personlighet dog och jag slutade prata med skit många polare och mådde bara skit dåligt. Jag fick sluta fotbollen oxå för dem tyckte det va bäst så..
Jag blev en person jag inte känner. Sanningen är att jag inte ville prata om det här så jag typ isolera alla dom tankarna i mig själv. Jag blev själv. För att jag inte orkade förklara och ingen förstod. Det enda folk förstod va mina skärsår, men de som märkte det försökte bara förneka för sig själv, ville bara putta bort det eller ite prata om det för att dem blev rädda av att jag mådde så dåligt. Så dåliga kompisar, jaa det har jag gott om exempel på..hahah!
Det va bara en person som alltid fanns där, kanske för att jag valde att berätta det mer utförligt för henne så hon kunde förstå. Även fast vi ite är kompisar längre så värdesätter jag fortfarande alla gånger hon fanns där. Jag visste inte att såna människor fanns.

Det hela slutade i att jag fick ta av den lite tidigare än vad jag skulle för att jag hade haft den så mycket som det bara gick. Det sista läkaren gjorde va att ge mig beröm och sa att jag va en av de få som varit så duktig med hela skolios-grejen.
Att förklara hela den här upplevelsen i ord skulle bli en hel bok. Om jag ska berätta hela allting detaljerat, men det va riktigt jobbigt iaf. Inget man önskar nån annan behöver gå igenom.

Kommentarer
Postat av: Elvis

Du är en av dom starkaste personerna i världen älskling, Jag önskar att du hade fått slippa gå igenom den smärtan:( Du är den finaste tjejen i världen och nu har du tjockis som kommer stå vid din sida vad som än händer<33 Jag skulle inte kunna drömma om en bättre flickvän^^ I love u mucho<333

2010-04-20 @ 20:09:20
Postat av: Johanna

Hej.

Jag tyckte att din historia var intressant. Det är nämligen så att jag kommer att få en sån där korsettgrej om 2 veckor. När jag läste din text blev jag lite orolig. Har du några bra tipps eller så, så skulle jag värkligen uppskatta det! :)

2010-10-30 @ 15:23:18
Postat av: julia och hazal- Skoliosbloggen

hej, vi förstår dig precis, det var starkt av dig att klara av allt med korsetten och det, kram!

2010-11-03 @ 20:57:12
URL: http://julhaz.blogg.se/
Postat av: Elaine

Hejsan! Jag är en tjej som har gått igenom precis samma sak som du har. Just nu håller jag på med mitt projektarbete på gymnasiet som är att göra en liten handbok till flickor som ska påbörja en korsettbehandling. Jag tänkte höra med dig om du skulle vilja dela med dig av dina bästa tips under behandlingen till dessa flickor? Du får jättegärna höra av dig om du skulle vilja det!

Kram!

2011-01-18 @ 19:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0