Jag tycker,

Jag har inte skrivit något om politik i min blogg.. För jag INTE (fet understrykning!) är intresserad! Haha men jag och en kompis hade en liten pratstund om att SD har kommit in i riksdagen. DRIIVER DU? Hahah..
Ärligt talat, jag ska berätta hur det ligger till.

En blatte som kommer till sverige har olika skäl,anledningar och grunder till att den kommer HIT.
Jag brukar se det som att det finns 4 olika blattar..

Det finns dem som kommer hit för att dem inte hade något val. Krig, förföljerser, fattigdom osv. Det är dem som får kämpa med sitt liv och försöka börja om från nytt. Från att ha haft lite till att komma hit och inte ha något. Försöker lära sig språket, anpassa sig, bygga upp ett liv. Tillslut lyckas dem bygga upp ett liv, ha det lagom bra, gå i skolan, få jobb osv. Men ändå spottar svenskar på dem?

Det finns dem som också har haft det svårt och jobbigt men inte vill anpassa sig. Inte vill lära sig språket, umgås med svenskar, prata med svenskar, ändra sin kultur, äta svennemat osv osv. Dem drömmer om att en dag åka tillbaka till sitt land och jämför i princip allt i Sverige med hur det är i deras land. T.om mat. haha. De tycker det är sjukt jobbigt att vara här och vill visa det på alla sätt. Speciellt genom att inte på något sätt anpassa sig efter det svenska samhället. Och de utnyttjar "all hjälpa de kan få".
I den är kategorin av blattar finns det ett par till, det är dem som SYNS MEST. De bråkar,slåss, är kriminella, förstör överallt, tror att det är kungar. Ja you name it! Det är dem som utvecklas efterblivet och har huvet i röven.

Sen finns dem här som också kommit hit av jobbiga anledningar och haft det jobbigt med att vara utlänning så dem helt enkelt skäms över att inte komma från Sverige. De anpassar sig för mycket och blir något jag inte gillar, försvenskade. Har bara svenska kompisar, pratar perfekt svenska, blir kalla och ibland stela. Skapar en personlighet som inte är vanlig när man är blatte.

Och sist men inte minst har vi dem här som helt enkelt gillar Sverige! De kanske har varit på semester här, har någon kompis här och tycker det är jätte fint med trevliga människor och laa laa. Precis som en svensk som åker till Spanien, tycker det är jätte fint med trevliga människor och flyttar dit. EXAKT SAMMA SAK.

Ändå fortsätter många svenskar dra alla över samma kant och tro att alla är likadana. Jag känner av så jävla väl när svenskar har fördomar om en och behandlar en annorlunda. Som tex när man handlar, det första dem frågar när man satt sin fot i affären ," behöver du hjäälp" , asså bara för man har mörkt håår så betyder inte det att man inte har råd att köpa kläder och måste sno? Eller när det är en lärare man ska ha för första gången och när det kommer ett "konstigt" efternamn så kollar dem på dig? Haha, utlänningar behöver inte heta mohammed abdullis bara för dem inte är svenskar?
aja, jag orkar inte tänka på det här för mkt. Jag förstår inte hur vissa folk tänker bara, men en dag kanske vissa människors hjärna börjar fungera rätt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0